Jitske Draisma en Gonny Jeths van Sus & So - Interessant om uitdagingen van andere ondernemers te horen’

Duurzaamheid is het uitgangspunt van Sus & So. Eigenaars Jitske Draisma en Gonny Jeths verkopen in hun winkel alleen kleding en producten die duurzaam en fair trade zijn. Toch besloot Jitske namens de winkel mee te doen aan het Koploperproject Toekomstbestendig Ondernemen. “Over duurzaamheid weten we al veel. Maar op het gebied van energiebesparing konden we nog wel het een en ander doen en leren van anderen.”

Jitske en Gonny begonnen hun winkels – eerst beiden een eigen winkel en later samen Sus & So – omdat ze willen dat niemand hoeft te lijden onder hun kledingkeuze. Jitske: “De kledingindustrie is na de olie-industrie het meest vervuilend. De kleding die we nu verkopen is van biologisch materiaal en verantwoord geproduceerd. De volgende stap is om meer circulair gemaakte kleding te verkopen. Mode is een niet-duurzaam begrip. We hopen daarom dat er meer tijdloze kleding komt en dat kleding vaker wordt gerecycled.” Sus & So
Omdat Gonny zich al bezighoudt met de EerlijkWinkelen-route, besloot Jitske naar het Koploperproject Toekomstbestendig Ondernemen te gaan. Na de eerste bijeenkomst kreeg Sus & So, net als de andere deelnemers aan het project, een scan van de onderneming. “Daar kwam onder meer uit dat we onze niet-commerciële activiteiten beter kunnen uitdragen. De inloop in de winkel is goed, maar we doen nog meer. Zo organiseren we twee keer per jaar een repair café omdat we vinden dat je langer met je kleding kunt doen. Daarnaast houden we hier twee keer per jaar een kledingruilfeestje. Dat vinden wij allemaal vanzelfsprekend, maar dan blijkt dat een ander dat best bijzonder vindt.”

Kleinste voetafdruk

Sus & So is de kleinste ondernemer in het Koploperproject en heeft de kleinste voetafdruk van allemaal. Toch is er volgens Jitske qua energieverbruik nog het een en ander te winnen. “We hebben een glazen pui, maar die is nu nog van enkel glas. De afspraak met de verhuurder om dubbel glas te plaatsen, staat inmiddels. Dat zal veel stoken schelen. Verder willen we met de verhuurder de mogelijkheden van spouwmuurisolatie bespreken.”

Daarnaast hebben Jitske en Gonny soms te maken met zaken die niet met hun principes stroken. “’s Winters doen we de deur dicht. Daardoor lopen klanten minder makkelijk binnen. In de Koplopergroep hebben we de mogelijkheid van een warmtescherm voor in onze winkel besproken. Natuurlijk is dat commercieel interessant, maar toch vinden wij dat niet kunnen in deze tijd. Gelukkig kunnen we het ons veroorloven om achter onze principes te blijven staan.”

Uitdagingen van andere ondernemers

Het contact met andere ondernemers vond Jitske het leukste van het Koploperproject. “Het is interessant om te horen tegen welke uitdagingen andere ondernemers aan lopen. Tegelijkertijd heb ik ook meer begrip gekregen voor ondernemers die soms een andere keuze moeten maken die minder duurzaam is.” Jitske hoeft niet lang na te denken wat ze heeft geleerd van deelname aan het Koploperproject. “Dat we het eigenlijk al heel goed doen.”