Il diVino heropent vernieuwde én verduurzaamde winkel

Il divinoDe bewustwording van het klimaatprobleem is volgens Ewout Jansen van wijnwinkel Il diVino – en deelnemer aan het Koploperproject Toekomstbestendig Ondernemen – nog lang niet groot genoeg. En daarom zijn er volgens hem altijd mensen die zich afvragen of hun duurzame aanpassingen dan wel zin hebben. Zelf denkt hij liever andersom. “Door alles wat we nu anders doen, gaan we in ieder geval vóóruit en niet verder achteruit.” Na een verbouwing van een half jaar heropende Jan Kastje, wethouder Klimaat en Energie, zondag een vernieuwde én verduurzaamde Il diVino.

“Tien jaar lang heb ik in een pand gezeten met enkel glas, dunne vloerdelen en zonder voorzetwanden. De verbouwing van de winkel was dé kans om duurzame aanpassingen te doen. Dat heb ik gedaan in samenspraak met de aannemer en de projectontwikkelaar. In de nieuwe winkel heb ik vooral veel isolatiemaatregelen genomen. Dat is de basis. Ik heb voor de winkel en voor thuis namelijk veel uitgezocht over de aanschaf van een warmtepomp. Maar dat blijkt pas te kunnen als de isolatie van je pand op orde is. Verder heeft de winkel de hoogste kwaliteit glas met meerdere tussenlagen. En via HilverZon heb ik, zowel in de winkel als thuis, groene stroom en gas. Een paar jaar geleden ben ik al overgestapt op led-verlichting. In het jaar erna kreeg ik al meteen veel geld terug van de energiemaatschappij. Dus dat was niet alleen duurzaam, maar ook financieel aantrekkelijk. Een prettige combinatie.

Door het Koplopertraject – waarvan we vorige week de 2e bijeenkomst hadden – heb ik geleerd dat je meerdere kanten op kan denken. Bijvoorbeeld over je pand en je energieverbruik of -leverancier, maar ook over de transportmogelijkheden. Hoe kom je zelf naar je bedrijf toe en hoe regel je de bezorging van de producten? Zijn je leveranciers duurzaam? Daar kijk ik wel al naar, maar daar zijn ook nog winstpunten te behalen. In de toekomst wil ik graag overstappen op duurzame brandstof voor mijn bedrijfsauto. En de cadeauverpakkingen, dat blijft een ding. Het is nu speuren naar mooie verpakkingen in bijvoorbeeld papier of jute. Ook het plaatsen van een warmtepomp zou een volgende stap kunnen zijn.

Andere ondernemers wil ik meegeven om af en toe even naar je ecologische voetafdruk te kijken. Wat doe je al goed en waar zijn winstpunten te behalen? En isoleren. Behalve dat een goed geïsoleerd pand prettig is, levert het winst op de energierekening op én draag je bij aan minder opwekking.”